RZ 450e to pierwszy Lexus, który został stworzony od podstaw jako bateryjne auto elektryczne. Nie jest to samochód, w którym napęd elektryczny zastąpił konwencjonalny silnik. Powstał zgodnie z zasadami Lexus Electrified, maksymalnie wykorzystując potencjał nowych technologii, by zagwarantować optymalne osiągi i zapewnić radość z jazdy.
Zgodnie z naszą wizją wykorzystujemy zelektryfikowane technologie do poprawy osiągów pojazdu, by także przyszłe pokolenia mogły nadal czerpać przyjemność z jazdy – stwierdził główny inżynier Takashi Watanabe.

Nowy Lexus RZ został zaprojektowany zgodnie z zasadami marki, aby łączyć sportową dynamikę jazdy z wykonaniem na najwyższym poziomie. Marka wykorzystała swoje bogate doświadczenie w produkcji zelektryfikowanych pojazdów, by połączyć korzyści, jakie daje bateryjne auto elektryczne z unikalnym dla Lexusa stylem prowadzenia.

STYLISTYKA NADWOZIA
Lexus wykorzystał możliwości, jakie daje nowa platforma dla aut elektrycznych, by stworzyć samochód, który różni się od konwencjonalnych aut, ale realizuje założenia stylistycznej koncepcji marki. To podejście do stylistyki nadaje modelowi unikalny wygląd i proporcje, które nawiązują do jego osiągów. Auto powstało według koncepcji stylistycznej seamless E-motion.
W związku z brakiem silnika spalinowego maska została obniżona, a liczba wlotów powietrza zredukowana. Przez ostatnią dekadę modele Lexusa wyróżniały się kształtem osłony chłodnicy. W RZ kształt ten otrzymał trójwymiarowość i został wpisany w linię nadwozia. Ten styl nadwozia będzie nowym motywem przewodnim w designie przyszłych modeli Lexusa.
Ostro zarysowany przód podkreśla zwinność i dynamikę, a projekt tyłu akcentuje komfort przestronności SUV-a. Nowy elektryczny model Lexusa otrzymał duże, 18- lub 20-calowe koła. Duży rozstaw osi, wynoszący 2 850 mm, i umieszczona pod podłogą bateria pomogły w osiągnięciu doskonałego wyważenia oraz nisko położonego środka ciężkości. Konsekwencją dużego rozstawu osi są także bardzo krótkie zwisy.
Specjalna platforma dla elektrycznych aut Lexusa
Jakość i właściwości nowej platformy eTNGA pomogły Lexusowi RZ w osiągnięciu prowadzenia zgodnego z koncepcją Lexus Driving Signature. Wytrzymała platforma umożliwiła optymalne rozmieszczenie napędu elektrycznego i baterii, obniżenie masy i optymalne rozłożenie mas między przodem i tyłem, a także zapewniła wysoką sztywność całej konstrukcji.

Redukcja hałasów i wibracji
Choć bateryjny napęd elektryczny generuje mniej hałasu, jego cicha praca sprawia, że odgłosy z drogi i otoczenia pojazdu są bardziej słyszalne. Projektanci i inżynierowie odpowiedzialni za RZ uznali za priorytet zapewnienie pasażerom komfortu i ciszy w kabinie. Strategia redukcji hałasów opiera się na izolowaniu wnętrza od wszelkich zewnętrznych odgłosów i precyzyjnym wyciszeniu kabiny nawet w takich miejscach jak tylne fotele.
Moc i bateria
Napęd najnowszego Lexus’a jest realizowany przez dwa silniki. Przedni o mocy 204 koni oraz tylni o mocy 109 koni. Łącznie najnowszy RZ posiada do dyspozycji kierowcy 313 KM oraz 435 NM. W RZ zastosowano składający się z 96 ogniw akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh. Znajduje się on pod kabiną i stanowi integralną część płyty podłogowej. Jego pozycja wpływa korzystnie na niskie położenie środka ciężkości auta.

Zoptymalizowanie masy pojazdu, mocy akumulatora i jego wydajności, czyli kluczowych aspektów auta elektrycznego, pozwoliło osiągnąć docelowe zużycie energii poniżej 18 kWh/100 km. Lexus zakłada, że w cyklu mieszanym zgodnie z normą WLTP samochód będzie w stanie pokonać ponad 400 km
Napęd na cztery koła DIRECT4 – po raz pierwszy w Lexusie
RZ jest pierwszym modelem Lexusa z napędem DIRECT4, który współpracuje z dwoma układami e-Axle. Stosowany wyłącznie w Lexusie inteligentny napęd DIRECT4 stale równoważy przyczepność wszystkich czterech kół, intuicyjnie i płynnie rozdzielając moment obrotowy. W systemie DIRECT4 czujniki modułu ECU zbierają informacje, oceniają i reagują na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, kąt skrętu i siły przeciążenia. Na podstawie tych danych obliczany jest właściwy moment obrotowy i przekazywany na każdą z osi, by zapewnić maksymalną przyczepność.

One Motion Grip: pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem
System One Motion Grip, czyli układ kierowniczy steer-by-wire, jest jedną z najważniejszych nowych technologii zastosowanych w Lexusie RZ. W tym układzie nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierownicy. System wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów z kierownicy do kół, dzięki czemu reakcja jest natychmiastowa, a kontrola nad skrętem precyzyjna.

Opcjonalny system One Motion Grip jest wyposażony w nowy wolant, który zastępuje tradycyjną kierownicę. Technologia ta wymaga od kierowcy mniejszego wysiłku – wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez konieczności przekładania rąk. Dzięki wolantowi kierowca ma lepszy widok na zestaw wskaźników i drogę przed nim.


Zaawansowane technologie
Lexus wprowadził do RZ wiele zaawansowanych technologii, które zwiększają komfort podróży. Dwie nowości Lexusa to fotochromatyczny dach panoramiczny ze specjalną powłoką redukującą promieniowanie cieplne oraz promiennikowy system ogrzewania kabiny dla kierowcy i pasażera na przednim fotelu.

Ceny najnowszego samochodu elektrycznego od Lexusa nie zostały jeszcze ujawnione.