Przejdź do treści Przejdź do stopki
premiera sportowej Toyoty GR Corolli

Szturmem na rynek Hot Hatchy, premiera sportowej Toyoty GR Corolli

TOYOTA GAZOO Racing (TGR) prezentuje zupełnie nowy sportowy model GR Corolla. Światowa premiera 304-konnego hatchbacka opartego na 12. generacji najpopularniejszego samochodu w historii motoryzacji. Toyota chce zagrozić najpopularniejszym hot-hatch dostępnym na rynku. Ale nie do końca

premiera sportowej Toyoty GR Corolli

Stylistyka wywodząca się z motorsportu

GR Corolla powstała na bazie konstrukcji Corolli Hatchback, którą zmodyfikowano pod kątem stabilności i osiągów w warunkach sportowej jazdy. Przednie błotniki zostały poszerzone o 20 mm, a tylne o 30 mm, co nie tylko poprawia właściwości jezdne, ale przekłada się na szeroką, sportową sylwetkę. Potrójna końcówka układu wydechowego poprawia osiągi silnika 1.6 turbo, a jednocześnie podkreśla mocny, sportowy wygląd tylnej części auta.


Aby poprawić wydajność chłodzenia oraz aerodynamikę samochodu na wszystkich rodzajach dróg, w tym na torach wyścigowych, drogach gruntowych i śliskich, zaśnieżonych trasach, GR Corolla otrzymała wloty powietrza w przednim zderzaku oraz w błotnikach i na masce.


Modyfikowany silnik 1.6 turbo z GR Yarisa

premiera sportowej Toyoty GR Corolli

GR Corolla otrzymała ten sam lekki i mocny, 3-cylidrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem i intercoolerem co GR Yaris.

premiera sportowej Toyoty GR Corolli

Dzięki większej wydajności układu wydechowego inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing uzyskali jeszcze wyższą moc na poziomie 304 KM. Tłumik z zaworem i potrójnym wydechem zmniejsza zarówno ciśnienie w wydechu, jak i poziom hałasu. Silnik GR Corolli zapewnia świetne przyspieszenie i radość z jazdy.

premiera sportowej Toyoty GR Corolli

Stabilność i kontrola

GR Corolla została zaprojektowana na platformie TNGA Corolli Hatchback, która już wyjściowo zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne, nisko położony środek ciężkości i sztywność konstrukcji. Duży rozstaw osi i szeroki rozstaw kół sportowej odmiany Corolli jeszcze bardziej zwiększa stabilność auta podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością i poprawia kontrolę nad autem. Z przodu odległość między kołami wzrosła o 60 mm, a rozstaw tylnych kół jest większy o 85 mm.

Napęd GR-FOUR i selektor trybów jazdy

Napęd na cztery koła GR-FOUR wykorzystuje elektroniczne sprzęgło wielopłytkowe, które pozwala zmieniać ustawienia rozdziału mocy między przednią i tylną oś. Do wyboru odpowiednich ustawień służy selektor trybów jazdy 4WD. Oprócz tego GR Corolla daje możliwość wyboru trybów jazdy za pomocą selektora Drive, które kontroluje sposób reagowania samochodu na wciśnięcie pedału przyspieszenia, ruchy kierownicy i inne działania kierowcy, aby dać większe możliwości ustawień zgodnie z preferencjami kierowcy i warunkami jazdy.

premiera sportowej Toyoty GR Corolli

Aby dostosować zawieszenie do sportowych możliwości GR Corolli i zapewnić stabilność w zakrętach, zespół TOYOTA GAZOO Racing zastosował wahacze z tulejami kulkowymi oraz zoptymalizowane sprężyny, amortyzatory i geometrię kół. Sportowe hamulce tarczowe z przeciwstawnymi zaciskami zapewniają pewność i bezpieczeństwo nawet na torach wyścigowych.

premiera sportowej Toyoty GR Corolli

Bardzo wysoka sztywność nadwozia to wynik zastosowania platformy TNGA oraz montażu na specjalnej linii produkcyjnej GR w fabryce Toyota Motomachi. Dodatkowo auto otrzymało wzmocnienia konstrukcji z tyłu między nadkolami, pod podłogą i przed zbiornikiem paliwa. Podobnie jak w przypadku GR Yarisa, dach został wykonany z kompozytów z włóknem węglowym formowanych w procesie SMC (sheet molding compound), który zapewnia dużą łatwość w nadawaniu optymalnej formy i przyczynia się nie tylko do zwiększenia sztywności, ale także do zmniejszenia masy.

premiera sportowej Toyoty GR Corolli

Sportowe wnętrze

We wnętrzu GR Corolla otrzymała elementy wyposażenia, które bezpośrednio wpływają na jej możliwości w sportach motorowych. W aucie zamontowano dźwignię zmiany biegów o krótkim skoku, która zapewnia naturalną obsługę po opuszczeniu ramienia z kierownicy, umożliwiając szybką zmianę biegów. Ręczny hamulec postojowy daje lepszą kontrolę nad pojazdem, również podczas driftu. Na tablicy rozdzielczej pojawił się nowy wyświetlacz TFT opracowany specjalnie dla modeli GR pod wpływem rozwiązań stosowanych w samochodach wyścigowych oraz spostrzeżeń profesjonalnych kierowców. Nowy wyświetlacz poprawia widoczność wskaźników podczas sportowej jazdy.

premiera sportowej Toyoty GR Corolli

GR Corolla powstała dzięki determinacji Akio Toyody, prezydenta Toyoty i entuzjasty sportów motorowych, znanego również jako Morizo, aby powrócić do tradycji Corolli jako zachwycającego auta sportowego.

premiera sportowej Toyoty GR Corolli

GR Corolla to czwarty model z linii sportowych samochodów GR (GAZOO Racing), projektowanych w taki sposób, by mogły skutecznie konkurować o zwycięstwo w rajdach i wyścigach. Samochód został dopracowany w ekstremalnych warunkach w wyścigach długodystansowych podczas startów w japońskiej serii Super Taikyu. Testowany był do końca zgodnie z zasadą „jedź aż się zepsuje, a potem popraw to, co się zepsuło”. Prototypowa wyścigowa GR Corolla startowała w barwach zespołu ROOKIE Racing, prowadzona przez mistrza kierownicy Morizo, czyli Akio Toyodę. Prototyp otrzymał wodorowy silnik spalinowy, który stanowi zapowiedź bezemisyjnej przyszłości sportów motorowych.

premiera sportowej Toyoty GR Corolli

Aby zapewnić świetne właściwości jezdne i przyjemność z prowadzenia w różnych sytuacjach, prototypy GR Corolli były testowane nie tylko na torach wyścigowych, ale także na śliskich trasach pokrytych śniegiem i na bardzo wymagających drogach gruntowych. Kierowcami testowymi modelu byli doświadczeni zawodnicy, w tym Morizo, kierowca wyścigowy Hiroaki Ishiura, zwycięzca All Japan Rally Championship Norihiko Katsuta oraz zawodowi kierowcy testowi Toyoty.

premiera sportowej Toyoty GR Corolli

Chodź najsmutniejszą informacją jest to, że Samochód nie będzie dostępny w Europie. GR Corolla trafi do sprzedaży najpierw w Japonii w drugiej połowie 2022 roku. Więc toyota jednak nie nawiąże rywalizacji ze znanymi nam europejskimi rywalami takimi jak Golf R, Cupra, i30N, Rs3, Mini JCW czy Megane RS. Pozostanie nam prywatny import z krajów kwitnącej wiśni, chodź pewnie i ten proces nie będzie łatwy.